TUNJANG
DALAM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN.
Penekanan dalam Kurikulum Standard
ini adalah supaya murid-murid prasekolah dapat menguasai 4M bukan lagi 3M:
- Membaca
- Menulis
- Mengira
- Menaakul
MODUL ASAS DAN MODUL BERTEMA.
a) Modul
Asas.Menurut Kementerian Pelajaran Malaysia ( 2009 ), modul asas merangkumi
Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina, Bahasa Tamil, Pendidikan Islam,
Pendidikan Moral, Matematik dan Permainan Luar. Secara umumnya modul asas
bertujuan untuk penguasaan literasi awal 4M iaitu membaca, menulis, mengira dan
menaakul. Modul teras juga merangkumi Pendidikan Islam yang perlu diajar oleh
guru agama yang bertauliah. Pendidikan Moral pula diajar semasa kanak-kanak
beragama Islam belajar Pendidikan Islam, maka ia perlu dikelaskan sebagai modul
teras asas. Kanak-kanak pada umur ini perlu diberi waktu khas untuk aktiviti
fizikal diluar, maka Permainan Luar juga dianggap sebagai modul teras asas.
Modul asas diberi masa yang khas dalam jadual waktu prasekolah. Pada awal tahun
modul asas mengambil masa lebih kurang 35% daripada waktu prasekolah, tetapi
pada akhir tahun, peratus masa ini berkurangan jika murid didapati sudah
menguasai kemahiran 4M.
b) Modul Bertema.Modul Bertema merupakan modul bersepadu yang merangkumi unsur-unsur
dalam keenam-enam Tunjang dan juga unsur kreatif, kritis dan inovatif. Modul
Bertema dibina menggunakan isu kehidupan/peristiwa seharian kanak-kanak. Pada awal tahun,
modul teras tema mengambil masa lebih kurang 35% masa prasekolah tetapi pada
akhir tahun peratus masa perlu dinaikkan. Guru boleh menggunakan tema
pembelajaran mengikut keperluan setempat dan keperluan semasa.
Walaubagaimanapun, adalah dicadangkan tema-tema ini dibina berdasarkan kategori
berikut iaitu Diri saya, Negara saya, Alam Hidupan, Alam Bahan, Alam Fizikal
dan Alam Semulajadi ( Kementerian Pelajaran Malaysia, 2009 ).
No comments:
Post a Comment